Ny VD på PiezoMotor

February 22, 2019

Ny VD på PiezoMotor

22 Feb 2019 | 8:56

PiezoMotor Uppsala AB (publ) meddelar idag att styrelsen har beslutat utse Anders Kottenauer till ny VD. Anders tillträder den 8 april 2019 och styrelseordförande Adam Dahlberg inträder från och med idag i rollen som tillförordnad VD till dess att Anders Kottenauer tillträder sin tjänst. Johan Westermark lämnar därmed sin tjänst efter närmare sex år. Under tiden Adam Dahlberg är tillförordnad VD utgör styrelseledamot Henrik Nittmar styrelsens ordförande.

Anders Kottenauer kommer närmast från det stora teknikbolaget Laird Ltd där han var Senior Vice President and General Manager för affärsenheten Thermal Systems med kunder inom bland annat telekom och medicinteknik. Laird Ltd var tidigare noterat på London Stock Exchange och ägs numera av Advent International.

”Under Johan Westermarks VD-tid har PiezoMotor gått från att vara ett onoterat innovationsbolag till att i allt större utsträckning bli en viktig leverantör till stora teknikbolag. Anders Kottenauers industriella och internationella bakgrund, affärskompetens och driv speglar därför mycket väl PiezoMotors behov när vi nu tar bolaget till nästa nivå med etablering av massvolymproduktion och kommersialisering inom såväl telekom som andra områden”, säger Adam Dahlberg.

”PiezoMotor har byggts upp långsiktigt och seriöst och står med sin unika teknologi och produktportfölj inför väldigt stora möjligheter. Jag ser fram emot att bidra till att omvandla möjligheterna till fler skarpa avtal och affärer”, säger Anders Kottenauer.

För mer information, vänligen kontakta:

Adam Dahlberg, tillförordnad VD

FNCA, Humlegårdsgatan 5, Stockholm. Telefon: +46 (0)8-528 00 399. E-post: [email protected].

PiezoMotor är en världsledande utvecklare och producent av banbrytande mikromotorer baserade på piezoelektriska material. Teknologin möjliggör mycket kompakta motorer med hög precision vilket uppfyller allt högre krav på miniatyrisering. PiezoMotor driver samarbeten med stora globala bolag och levererar motorer till kunder över hela världen verksamma inom bland annat diagnostik, halvledarindustri och avancerade optiska mätningar.

Vid huvudkontoret i Uppsala har PiezoMotor sin egen anläggning för utveckling och produktion. Bolaget har en väl utbyggd och lönsam patentportfölj med över 60 patent. PiezoMotors aktie handlas på Nasdaq First North Stockholm.

Informationen i detta pressmeddelande är sådan information som PiezoMotor Uppsala AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU) nr 596/2014. Informationen lämnades enligt ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 22 februari 2019 kl. 08:50 CEST.