Acuvi offentliggör preliminära resultat för första kvartalet 2023

April 25, 2023

Acuvi offentliggör preliminära resultat för första kvartalet 2023

Preliminära resultat för första kvartalet 2023

· Nettoomsättningen uppgick till ca 43 MSEK (43,1)
· Rapporterad nettoomsättning rullande tolv månader per 2023-03-31 uppgick till ca 185 MSEK jämfört med 163,1 MSEK pro forma per 2022-03-31, motsvarande en ökning med ca 13 procent
· EBITDA ökade till ca 6,7 MSEK (1,7), motsvarande en marginal på ca 16 procent (4)

”Acuvi uppvisar ett fint rörelseresultat till följd av förbättrad kostnadsstruktur och ökad effektivitet. Justerat för engångskostnader uppgår EBITDA till ca 18 procent. Jag hade önskat högre intäkter i kvartalet, men känner mig trygg med att vår nya säljorganisation och de projekt vi arbetar med kommer att generera en bra försäljningsutveckling framöver. I takt med ökad försäljning ska även vinstmarginalen öka ytterligare”, säger Olof Stranding, tf VD.

Olof Stranding, tf VD

Certified Adviser: Redeye AB

Acuvi är en bolagskoncern som tillhandahåller världsledande system och teknologier som möjliggör högre precision och ökad miniatyrisering. Kunderna återfinns inom bland annat Life Science, halvledarindustri och avancerad optik. Acuvis aktie handlas på Nasdaq First North Growth Market.

Informationen lämnades enligt ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 25 april 2023