Acuvi tecknar globalt återförsäljaravtal för Sensapex produkter

April 2, 2024

Acuvi tecknar globalt återförsäljaravtal för Sensapex produkter

Acuvi AB meddelar idag att dess dotterbolag Sensapex har ingått ett världsomspännande återförsäljaravtal med Thorlabs, Inc., en ledande designer och tillverkare av fotonikutrustning inom biomedicinska tillämpningar. Det icke-exklusiva avtalet är en del av Acuvis strategiska initiativ att inleda samarbeten med stora, ledande aktörer på utvalda marknader.

”Thorlabs e-handel är den ledande plattformen för ingenjörer över hela världen för att söka efter lösningar för sin produktutveckling. Samarbetet ger Sensapex en kraftigt ökad marknadsnärvaro och ökar synligheten utanför våra nuvarande marknadssegment. Nya samarbeten med världsledande produkttillverkare såsom Nikon och Thorlabs visar styrkan i Sensapex varumärke”, säger Mikko Vähäsöyrinki, grundare av Sensapex och VP för affärsenheten Acuvi Life Science Instrumentation.

”Det är mycket bra att vi nu startar upp en så stark försäljningskanal som Thorlabs. Härmed når vi kunder som annars kan vara svåra att nå direkt. Min bild är att vi har produkter också i andra delar av Acuvi som skulle passa väldigt bra för Thorlabs kundbas. Jag ser deras försäljning av Sensapex mikromanipulatorer som starten på ett potentiellt bredare samarbete framöver”, säger Olof Stranding, VD för Acuvi.

Olof Stranding, VD

Certified Adviser: Corpura Fondkommission AB

Behovet av allt högre precision ökar inom bland annat medicinteknik, halvledarindustri och automation. Acuvi är en bolagskoncern som tillhandahåller unika teknologier och avancerade system för att stödja denna utveckling. Våra kunder tillverkar till exempel operationsrobotar, utrustning för tillverkning av halvledare och diagnostiksystem. Acuvi har egen lokal närvaro i Europa och USA. Huvudkontoret ligger i Uppsala och aktien handlas på Nasdaq First North Growth Market.

Informationen lämnades enligt ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 2 april 2024 CEST.