Positivt kassaflöde och 37 MSEK i EBITDA

Fjärde kvartalet 2023

· Nettoomsättningen uppgick till 55 MSEK (56)
· Rörelseresultatet före avskrivningar (EBITDA) uppgick till 11 MSEK (6)
· EBITDA-marginalen uppgick till 19 procent (10)
· Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 12 MSEK (-7)

Helåret 2023

· Nettoomsättningen uppgick till 201 MSEK (185)
· Rörelseresultatet före avskrivningar (EBITDA) uppgick till 37 MSEK (-19)
· EBITDA-marginalen uppgick till 18 procent (-10)
· Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 16 MSEK (-18)

Händelser under fjärde kvartalet

De händelser i Acuvi som har kommunicerats särskilt är:

· Acuvi inför ny uppställning av resultaträkningen från funktionsindelad till kostnadsslagsindelad uppställningsform. Den kostnadsslagsindelade resultaträkningen bedöms bättre reflektera hur Acuvi bedriver och styr sin verksamhet samt även underlätta analysen av och öka förståelsen för bolagets utveckling och lönsamhet.

· Acuvi omförhandlar villkor kopplade till tidigare förvärv och förbättrar bolagets kapitalstruktur. Samtidigt ersätter bolaget ett befintligt lån med en ny kreditfacilitet från ett svenskt kreditinstitut med sänkta räntekostnader som följd. Acuvis styrelse och ledning gör bedömningen att det positiva kassaflödet från koncernens verksamhet i kombination med Acuvis finansiering säkerställer full betalning av koncernens åtaganden.

”Kraftigt stärkt kassaflöde, ökad lönsamhet och synergier mellan koncernens olika delar har varit styrelsens prioriteringar och mitt fokus under 2023. Detta har varit rätt inriktning i tider av osäkerhet där priset på riskvilligt externt kapital har stigit”, kommenterar Olof Stranding, VD.

Detta pressmeddelande innehåller enbart delar av den fullständiga bokslutskommunikén som publiceras på Acuvis hemsida www.acuvi.com.

Olof Stranding, VD

Certified Adviser: Corpura Fondkommission AB

Om Acuvi

Acuvi är en bolagskoncern som tillhandahåller världsledande system och teknologier som möjliggör högre precision och ökad miniatyrisering. Kunderna återfinns inom bland annat Life Science, halvledarindustri och avancerad optik. Acuvis aktie handlas på Nasdaq First North Growth Market.

www.acuvi.com

Informationen lämnades enligt ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 6 mars 2024.

Acuvi Q4 2023